Ik ben nu eenmaal zo.

Wie je bent en wat je doet en vooral waarom. Over het algemeen denken we er niet over na. Toch is wat we laten zien aan de buitenwereld ons eigen blauwdruk van ons DNA en ons verleden. De manier hoe we ons uiten, de mening die we hebben. Alles wat we denken en wat we doen is afhankelijk van ons karakter, de cultuur waarin we zijn opgegroeid en de normen en waarden die we hieruit en onze opvoeding hebben meegekregen. Het vormt ook je wereldbeeld. Dit is wat je bent. Je Gedrag . ‘Ik ben nu eenmaal zo.’

De ijsberg van McClelland

Vergelijk jezelf met een ijsberg. Een klein deel van jezelf is zichtbaar, dat deel dat boven het water ligt. Dit is hoe je communiceert, zowel verbaal als non-verbaal. Je gedrag en je kennis.  Dit noemen we ‘boven de waterlijn’.

Het interessante is dat wat er boven water zichtbaar is, afhankelijk is van wat eronder het water ligt. Het onzichtbare deel.

Wat je denkt en wat je voelt. Je normen en waarden, je persoonlijkheid en natuurlijk je overtuigingen die je door de jaren heen hebt verzameld. Je DNA en je verleden ligt allemaal onder die waterlijn en heeft grote invloed op wat er boven het water te zien is. Je denkt dat het door het water vastgeroest is, maar niets is minder waar. Ik leg het je uit aan de hand van een voorbeeld.

Die van mij heeft totaal geen balgevoel.

Als klein kleutertje ben je aan het voetballen met de buurjongen in de tuin. Je hoort je vader zeggen dat de buurjongen een groot talent is, vervolgens dat jij totaal geen gevoel hebt voor de bal. Je voelt je gekwetst en denkt, ‘ik kan inderdaad niet voetballen’.

Later in je pubertijd moet je op school bij de gymles meedoen met een voetballes. Alleen al bij het woord voetbal krijg je buikpijn. Je denkt immers,  ‘Ik heb totaal geen gevoel voor de bal, ik ben niet van toegevoegde waarde voor de groep’. Je krijgt buikpijn wanneer je hoort dat de twee beste voetballers hun eigen team mogen kiezen. Je kijkt schuchter naar de grond. Je wordt als laatste gekozen…

Zie je de ijsberg?

Wat kun je nu met deze ijsberg? Wel, laten we eens kijken naar je gedragingen die je graag anders zou zien. Gedachten die horen bij je opvoeding, je cultuur waarin je bent opgegroeid en de overtuigingen die je in de loop van de jaren hebt verzameld. Zit daar een overtuiging tussen die je beperkt.

“Ik heb geen balgevoel.” “Ik ben niet goed genoeg.” Of nog een leuke”Ik mag niet falen.” “ Iedereen heeft wel iets opgepikt. Ze gaan je beperken wanneer je hier naar leeft. Dat je geen nieuwe dingen meer doet, omdat je niet mag falen. Want dat deed je vroeger, altijd maar falen.

Je eigen blauwdruk van je verleden.

Het is je eigen blauwdruk. Zo heb je het geleerd, dus het is zo. Ik denk het, dus het is zo.

Maar klopt dit wel? Wanneer je eens kritisch naar je eigen doemgedachten kijkt, bedenk dan eens waar je in je leven deze gedachten hebt opgepikt. En mocht je dit hebben gevonden, vraag je dan eens af of het nu nog van waarde is. Het kan zijn dat de situatie nu heel anders is.

Wanneer het je duidelijk is wat de beperkende gedachte is, maar het je nog niet is gelukt om na deze kritische blik op een andere gedachten te komen, stel je zelf dan de volgende vraag: “Klopt mijn gedachte?”

Grote kans dat je antwoord ‘nee’ is. Is er nog twijfel, stel dan de volgende vraag.

‘Kun je zeker weten dat je gedachte klopt?’

Het antwoordt kan bijna niet anders meer zijn dan ‘Nee’, want wat je denkt ben je immers niet, je kunt het in elk geval niet zeker weten.  We gedragen ons naar onze gedachten. We kennen allemaal de term ‘doemgedachten’ of ‘ self destroying prophecy’. Dit is ook echt zo, maar het kan ook andersom.

Gedachten zijn krachten.

Wanneer je hebt geconcludeerd dat wat je gedachte waarschijnlijk in conflict is met de werkelijkheid, kun je je afvragen wat je aan deze gedachte hebt en zelfs wat je zou zijn zonder deze gedachte.

Zet dan eens een helpende gedachte in en kijk eens wat er dan gebeurt, wat je voelt. Pas je houding aan deze gedachte aan. Gedachten zijn krachten, echt waar! “Als ik goed train wordt ik vanzelf een betere voetballer. Ik kan het best!”

Voel de verandering in jezelf, en zie hoe je ijsberg boven de waterlijn veranderd.

Je kunt je gedrag echt veranderen, als je maar met je hoofd onder water durft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *