Driemaal is scheepsrecht!

Als coach leer je vrij vlot dat wanneer je doelen stelt voor jezelf of een cliënt je deze altijd realistisch moet houden. Dit houdt in dat wanneer iemand vrijwel niet aan sport of bewegen doet, je eerst begint met wandelen of trainen voor 20 minuten hardlopen en niet met een training voor een halve marathon. Wat ook belangrijk is om je doel te behalen, is dat je niet te veel doelen in één keer wilt behalen. Het moet namelijk vooral behapbaar en realistisch blijven. Dit maakt de kans op succes groter.

Uiteraard heb je ook nog een gezonde dosis motivatie nodig, voldoende energie en uiteraard een plan van aanpak hoe je het doel gaat behalen. Dat er ook nog verschil zit in doelen als resultaat-, proces-, en prestatiedoelen zal ik jullie voor nu  even besparen. Punt is dat er nogal wat bij komt kijken wanneer je een uitdagend doel wilt behalen.

Over doelen halen kan ik je nog lang vermoeien, maar wil je een bepaald doel nu voor de verandering wel eens halen, denk dan eens aan een coach.Wat ik met jullie wil delen is een doel dat ik het afgelopen jaar al een aantal keer niet heb gehaald. Dit tot mijn grote frustratie, maar ook een coach kan niet alles in een keer en mag falen.

Afgelopen jaar heb ik namelijk naast de doelen “Diploma life coach halen,” “Eigen bedrijf opzetten,” “Gezin managen,” en “Baan onderhouden” ook nog meermalen een ander doel gehad: Trainen voor vijf km hardlopen.

Belofte maakt schuld

Even wat extra informatie: het sportieve deel in mij is nog iets onderontwikkeld en zit niet in mijn natuurlijke talentenpakket. Nog wat extra informatie: wanneer ik eten zie, zit er al een kilo bij. Laatste extra info: ik heb blijkbaar op een feestje afgesproken dat ik volgend jaar de “Dam tot Damloop” (tien mijl) ga lopen. Nu is dit volgend jaar pas, maar aangezien ik nog nooit vijf km achtereen hardgelopen heb, is het tot dusver nog niet bepaald realistisch.

Goed, een korte uiteenzetting van de verschillende pogingen.

De eerste keer is faliekant mislukt door een lang aanhoudende griep die niet over ging of telkens terugkeerde. De overige energie ging naar de andere doelen die ik wilde behalen. Poging één was mislukt en de vijf km loop die ik ver van te voren al had in gepland vlak voor kerst eindigde in bed met, inderdaad, de griep.

Poging twee. Want we geven de moed niet op. Volgens mij had ik de lessen over doelen stellen inmiddels gehad, er was helaas nog geen lichtje gaan branden dus de training werd weer opnieuw opgestart ondanks dat de druk inmiddels behoorlijk was toegenomen.

Gescheurde enkelbanden

Kort door de bocht kan ik jullie vertellen dat deze poging resulteerde in een gescheurde enkelband die me wel meer rust opleverde voor de studie en de opstart van mijn bedrijf, maar niet resulteerde in het uitlopen van een vijf km. De Merenloop bij Grouw werd dus ook afgemeld.

Na de herstelperiode van een tientalweken ben ik wel voorzichtig weer begonnen. Op datzelfde moment kwam voor de studie en het werk alles samen. Ik moest en zou hier ook de vijf km nog even bijpakken.

Ook een coach moeten realistische doelen stellen…

In een coachgesprek met een medestudent werd mij duidelijk dat (ja, toen pas) ook ik niet alles tegelijk kan. De supervisor merkte ook op dat deze vijf km op dit punt voor mij niet verstandig noch realistisch was…

Opgelucht,(want ánderen zeiden dat het beter was van niet en zij kunnen het weten) parkeerde ik de vijf km in tot nader orde.

Tot vandaag! Het diploma is binnen. Nu heb ik tijd en eerlijk is eerlijk, de kilo’s zijn er aangevlogen. Tijd voor actie! Doel gesteld en plan gemaakt, energie genoeg.

Trainen voor de vijf km. Eens in de zoveel tijd zal ik jullie vermoeien met een blog over dit doel als stok achter de deur. Het plan is klaar, tips zijn welkom.

Even voor de duidelijkheid, we gaan voor een procesdoel. Eerst vijf km, dan de dam tot dam loop want belofte maakt schuld. Poging drie telde niet mee, dus dit wordt hem.

Driemaal is scheepsrecht!

4 thoughts on “Driemaal is scheepsrecht!

  1. Je geeft niet op Corine! Super goed van je. Mooi seizoen om er aan te beginnen, lange avonden, fijn weer, vogeltjes en vrolijke mensen buiten. Kijk lekker om je heen en als je een goed trainingschema volgt kom je een heel eind! Vóór je het weet geniet je ervan!

  2. Jij weet wel waarom ik moest lachen om deze blog!! Wat goed zeg, gaat jou lukken zet hem op en ik hoor van je wanneer je die 5 km hebt aangetikt!! Jammer dat je zover weg woont ander waren we zeker een keertje samen gegaan!! 💪

    1. Ik weet wel waarom jij moet lachen ja, haha. Geweldig. Als het ooit zover komt plannen we samen ergens een run. We zien elkaar, eerst nog maar even vakantie vieren Tan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *